Friday, April 2, 2010

Nampuron Tavieesin , Hotspring, Chiang Rai




Lawatan ke Chiang Mai tempuhari masih dalam ingatan. Dari Chiang Mai ke Chiang Rai mama dan ahli rombongan menaiki van dan dapat singgah di Nampuron Tavieesin . Di sini terdapat hotspring (pancutan airpanas}. Kalau airpanas yang keluar dari bumi, mama pernah mandi di airpanas Ulu Legong di Baling tetapi yang ini air panasnya memancut tinggi ke atas. Taman rekreasi yang dibangunkan dengan baik oleh Thailand sebagai tarikan pelancong. Di sini pelancong boleh lakukan natural spa sendiri..legalah kaki yang dah letih berjalan apabila berendam di dalam air yang panas-panas suam di situ. Di bahagian air panas yang menggelegak, terdapat wanita tempatan menjual telur ayam dan puyuh , kita boleh membeli dan merebusnya sendiri. Mama tertarik pada bakul comel yang berisi telur, kita boleh merendam telur itu sendiri ke dalam air panas atau membeli terus yang telah masak. Harganya 30 THB sahaja. mama tidak membeli telur puyuh, mama meminta untuk membeli raga-raga comel tu. wanita-wanita di situ senyum-senyum dan bercakap antara mereka..rasanya mereka berkata'orang beli telur, makcik ni nak beli raga..pelik betul". Raga-raga comel itu dijual juga kepada mama dengan harga 5 THB(lebih kurang 50 sen) Sekarang kat rumah, mama dah sangkutkan raga-raga tu kat porch sebagai sudut seni mama..mama nak letakkan pokok-pokok bunga kecil. Di sekitar kawasan hotspring ini terdapat gerai cenderamata. Sempat juga mama membeli 3 helai kain paro untuk puteri mama, cantik tenunan dan hiasan kain paro Thai ini. Terdapat gerai - gerai makanan juga di sini. Ada se buah gerai makanan Islam, dan kami sempat merasa roti canai yang sedap, tiada kuah kari cuma di cicah susu. Fariq memberitahu mama, "tak sangka di tempat macamni roti canainya best " Di sini mama sisipkan video comel yang anakanda Fariq sempat rakam, cara telur-telur direbus dan itulah mama sewaktu membeli raga-raga comel bersama Cikgu Norma dan memilih raga telur puyuh.
untuk maklumat yang lebih terperinci layarilah websites ni.http://blog.tourismthailand.org/EugeneTang/?p=4935

8 comments:

  1. salam nadz,

    terima kasih kerana datang ziarah blog kak nab.

    nice blog...best gi jalan2 ke Thailand.

    ReplyDelete
  2. bestnya ke Thailand...dapat info ni

    ReplyDelete
  3. salam nadz

    Wah seronoknya jalan2 cari pengalaman!

    ReplyDelete
  4. w/salam Pn Hajah, Cik Sonata dan mama Ju.
    Melawat Thailand ni..ada yang best ada yang tak berapa best. Bagi mama nadz Chiang Mai n Chiang Rai seronok. Cuaca baik agak dingin.Hotel mereka class..elok..interiors banyaknya kayu jati. Bangkok pula sibuk sangat dan pada masa tu berlaku perhimpunan baju merah.
    Makanan sedap dan murah , banyak kedai islam.

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum mama nadz

    seronok melancung
    saya belum sapai ke Thailand lagi

    Wassalam

    ReplyDelete
  6. w/salam En Rozali,

    itulah..ada seronok ada tak seronok juga.
    InsyaAllah suatu hari tentu ada peluang Rozali ke Thailand..
    Mama pun dah berpeluang mengikut rombongan bersama pengetua ke sana, lalu dapatlah melancong melihat tempat orang..sebelum ni asyik ke Padang Besar, Danork (thailand) ja walau pun tempat mama ni dekat ja ngan sempadan. Thailand.
    Salam.

    ReplyDelete