Wednesday, June 16, 2010

Perth _ Kings Park

I dont understand you.



Layan tengok kangaroo..





Bila surf internet..mencari maksud kangaroo mama dah dapat jawapan..










(A common myth about the kangaroo's English name is that 'kangaroo' was a Guugu Yimidhirr phrase for "I don't understand you."[9] According to this legend, Lieutenant Cook and naturalist Sir Joseph Banks were exploring the area when they happened upon the animal. They asked a nearby local what the creatures were called. The local responded "Kangaroo", meaning "I don't understand you", which Cook took to be the name of the creature)
Haiwan yang mama teruja sangat nak mendekati, nak pegang dan nak bergambar. Anak-anak pun macam tu..Fariq siap berpesan..ambil gambar banyak-banyak mama ! nak tengok kangaroo.... kat China dan kat Iran tak ada kangaroo..beli key chain mama..beli beg lambang kangaroo.!
Kangaroo bukanlah hebat mana..cuma uniknya ..si ibu ada anak dalam pouch..muka kangaroo macam kambing atau macam pelanduk.. kat dalam kandang semuanya jinak..mungkin kalau dalam hutan liar kot..
Mama tengok sekor-sekor kangaroo situ.."jauh ni mama datang nak tengok kamu.... "

Mama puas hati dengan layanan penjaga di situ, gadis tu akan explain semua pertanyaan yang di ajukan..Bahasa Inggeris slang Australia..so dengar dengan betul-betul.
Di sini juga mama sempat berjumpa kaola bear..rupanya haiwan ni malas..asyik tidur saja..walau pelancong bising bergambar.
Berjalan di Kings Park tidak memenatkan, ada kerusi /bangku untuk kita melepaskan lelah.. kalau penatlah, tapi cuaca nyaman, sejuk mama tak terasa pula letihnya.
Terdapat kedai cenderamata dan cafe di akhir perjalanan dalam taman ini.

7 comments:

  1. bestnya tengok kanggaroo - sangat teruja hendak ke sana...mungkin tahun depan??? sebab anak akan melanjutkan pelajaran di sana...

    ReplyDelete
  2. kat Perth ka? Best tau..udara nyaman, makanan Melayu rata2 ada..yang paling rasa aman..kereta pelan2 ja..orang berdisiplin..
    Mama melawat sekolah juga(adik ipar mama bawa, dia pemastautin) sekolah depa abm penuh class...
    1/8 pun kita tak der mcm tu..tu pasal anak2 murid sekolah suka ponteng..tak ceria.(sekolah rendah) budak2 kampung suka ponteng sebab prasarana sekolah tak ceria.esp dlm kelas. sana mama tengok..terpaku..terpana..bestlah cikgu.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Mama Nadz

    gambar yg atas sekali tu
    kanggaro tu nak bersalam ke
    he he

    Wassalam

    ReplyDelete
  4. w/salam Rozali,
    yer la kot sebab dia kata I dont understand you.
    w/salam

    ReplyDelete
  5. salam nadz
    boleh la bwk blk kanggaro ............ gambar kanggaro. bertuah nya dpat melawat sek kat sana.....

    ReplyDelete
  6. w/salam.
    bawa balik key chain adala dan gambar. Adik bawa pergi sekolah tempat anak-anaknya belajar..melawat2 persekitaran.. guru besar sekolah tu ada bagi tahu..dont take any picture of the students.. so melwat-melawat saja.

    ReplyDelete
  7. Saya dan anak saya bercadang hendak ke Perth pada 19 hingga 25 - 04 - 2011 tapi tiada kenalan orang Melayu disana. Dari blog diatas rasanya Perth tempatnya tenang, 'cool & sunny weather' dan mudah berjumpa Malaysian Malays. Saya mohon hendaknya ada respond dari rakan2 baru.

    Saya boleh dihubungi melalui email nadhirahcameron1109@gmail.com.

    Salam dari Nadhirah 28hb Dec 2011

    ReplyDelete